Uda's n Dara's ,, TQ cz be my follower,, harap ya boleh kenal kamu semua dengan lebih rapat!!

Tuesday 22 October 2013

pelek tapi benar -toilet punye hal-


Assalamualaikom yoo folk.. kipassusahmati. Bestnye hujan. Sejuk je bumi sintokyo nih,,( haha sintok + Tokyo,, bese la teringin nak p Tokyo, tp x lepas, duit xda.. ). Tapi sesejuk hari dibasahi hujan, hati and fikiran aku xjugak berapa nak sejuk , bila tengok keadaan yang sama asyik berlaku. But before aku share story nih ngan korang, hope no one will terasa la.. aku tak mengata atau menuduh individu, bangsa mahupun agama ye, nih Cuma nak bagi tahu dan nak mengingatkan sahaja. After this, I hope this issue will not happen lagi la.

K cerite nye macam nih. Aku ni merupakan salah seorang student yang menginap kat salah sebuah DPP (dewan penginapan pelajar) kat UUM nih. (xyah tahu la la ea DPP mane aku duduk). Mase sem 1 n 2 dulu, kamiorang memang selesa gila bila dapat makcik cleaner and toilet yang selalu bersih. (clean n clear) , but when move to floor yang lebih tinggi, ( maknenya bukan floor yang dulu) kejadian yang x diingini selalu terjadi. Sangat pelek. Plus bila makcik clearner jarang naik bersihkan toilet kat tinggat ni. ( aku pun tak marahkan makcik tuh, sebab bukan salah dia) tapi yang aku musykil bila penduduk floor ni sendiri yang x faham bahase and x reti-reti nak gunakan toilet dengan baik. (Toilet floor nih untuk semua, jangan lah fikir aok sorang je nok gune).

Tadi lepas aku siap-siap salin baju after balik kelas , ingat nak makan, so before makan, go toilet dulu. When nak masuk je second toilet.. hambekk !!! mende yang x diingini tenampak pulakkkk… aku memang allergic dengan mende-mende camni. So x jadi masuk toilet tu, aku pergi toilet 1 lagi. Nasib ok. Alhamdulillah. Kalau nak diikutkan, banyak kali dah mende macam nih terjadi. Setahu aku, Malaysia nih, banyak air, dan setahu aku Malaysia jugak merupakan sebuah Negara yang membekalkan air untuk Negara lain. (Membekal tu maksud aku menjual lah,, kang kate aku salah pulakk), tapi kenapa and mengapa perkara macam nih masih terjadi? Huh tepuk dada, Tanya dalam hati. Masih perlu kah anda menggunakan mende lain selain air untuk membasuh kemaluanmu? (haha aku Tanya direct je nih, kalau aku tahu sapa yang buat mende macam nih, depan-depan muke die aku tanye). Kebersihan tu kan merupakan sebahagian dari diri kite. Kalau kite x mandi atau lewat mandi pun dah terase x selesa nya, ini kan pula kalau x basuh di bahagian itu after ‘membuang’. Aku rasa lagi lah x selesanya. Betol x? ke saloh ape aku cakapkan nih?

So really hope, issue like this never happen again. Toilet tu kita nak gune same-same, so jaga lah sebaik mungkin. Jangan nak harapkan orang lain yang nak jagakan untuk kite. Okeh? Semalam pun kawan aku dah buat kerja amal, (tolong flash kan toilat tuh… ) haishhh.. kalau aku memang x lah.. x sanggop!
K just that wanna share.. byebye all folk, kipassusahmati. Assalamualaikom.

~mirahamdan~

21/10/2013

No comments: